موسیقی را فرهنگ نمی‌دانند

انتقادهای تند حسین علیزاده از وضعیت موسیقی ایران

 

موسیقی را فرهنگ نمی‌دانند
موسیقی را فرهنگ نمی‌دانند

نخستین‌بار نیست که حسین علیزاده درباره وضعیت موسیقی کشور گلایه می‌کند و نخستین‌بار هم نیست که نوک پیکان انتقادهای حسین علیزاده به سمت صداوسیماست. به گزارش همشهری، نشست خبری سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان بهانه‌ای شد تا آهنگساز و نوازنده برجسته ایرانی بار دیگر به بیان انتقادهای خود به وضعیت موسیقی در صداوسیما بپردازد؛ البته این بار با لحنی تندتر از گذشته؛ «سال‌ها گفتیم و معتقدم که حتی یک نفر در صداوسیما فکر فرهنگی ندارد. صداوسیما که موسیقی را جزو فرهنگ نمی‌داند، پس فکرشان ضدفرهنگ است. وای به حال مملکتی که صداوسیمای آن اهمیت موسیقی را درک نکند. موسیقی متعلق به تمام تاریخ این فرهنگ است.»  مسائلی که علیزاده درباره موسیقی مطرح کرده، مسائلی است که اهالی موسیقی سال‌هاست با آن دست به گریبان‌اند و انگار قرار نیست هیچ‌گاه برای آن پاسخی پیدا کنند؛ از حرمت و حلیت موسیقی تا برنامه‌سازی برای موسیقی و تلاش برای کشف و معرفی استعدادها. «متأسفانه ما صبح تا شب علیه غرب شعار می‌دهیم، ولی حتی شکل و ظاهر برنامه‌هایمان هم مثل آنهاست. در برنامه‌های تلویزیونی ما تبلیغات، در بالاترین سطح اهمیت است. اما در برنامه‌های تلویزیونی غرب، فردی که برنده می‌شود هم جنبه تبلیغاتی دارد که قصد دارند چهره‌سازی ‌کنند و هم از طرفی به رشد آن فرد کمک می‌کنند. ما می‌خواهیم موسیقی کشور را از منجلابی که در آن هست بیرون بیاوریم. حرام و حلال کردن موسیقی درباره جشنواره غلط است؛ چراکه در جشنواره موسیقی جوان این بچه‌ها کاری آسمانی می‌کنند.»

بی‌توجهی به استعدادهای موسیقی، به‌ویژه جوانان مستعد در حوزه نوازندگی، از دیگر انتقادهای حسین علیزاده بود؛ کسانی که در جشنواره‌هایی مثل جشنواره موسیقی جوان کشف می‌شوند اما مجالی برای ارائه و بروز و ظهور هنر خود در تلویزیون پیدا نمی‌کنند؛ «در جشنواره جوان نابغه‌هایی هستند که در سطح جهان نخبه‌اند، ولی چون نوازنده هستند در هیچ برنامه تلویزیونی از آنها استقبال نمی‌شود. این است که اگر بخواهیم مقایسه کنیم نباید هر چیزی را از اروپا تقلید کنیم چون آنها سازنده عمل می‌کنند. جشنواره موسیقی جوان تقلید ندارد و به‌طور ناب از فرهنگ ماست. من گاهی خجالت می‌کشم که شکل ظاهری تلویزیون ما شبیه به تلویزیون غربی‌هاست. رادیو و تلویزیونی که بیشترین شعارها علیه آمریکا را دارد، بزرگ‌ترین مقلدِ برنامه‌های تبلیغاتی آمریکاست.»