پای کافه‌دار‌ها به هنر اصیل باز شده است!

اگر تجاری‌سازی گالری‌ها و ساخت بدیل‌ها در حوزه هنر ادامه پیدا کند، یک دهه بعد با صد‌ها تهمینه میلانی روبه‌رو خواهیم بود و جنس قلابی جای اصل را خواهد گرفت.

هنر
هنر
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش فارس، در ابتدای نشست «نیوجرسی» که برای ارائه راهکار‌هایی اصولی در استفاده از مکان‌های مسکونی برای ادامه فعالیت‌های هنری که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، الهه جواهری رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نگارخانه‌داران استان تهران درباره فعالیت‌های انجمن متبوع خود طی هفت ماه تأسیس گفت: نگارخانه‌ها در جهت افزایش سواد بصری و تلطیف فضای هنری فعالیت می‌کنند، اما مسائلی پیش می‌آید که ذهن گالری‌دار‌ها را درگیر می‌کند، از جمله موانعی که شهرداری پیش روی ما قرار می‌دهد. وقتی صحبت از لزوم افزایش درآمد‌های غیرنفتی می‌شود، نباید هنر را فراموش کرد، اما فعالیت‌های هنری به حاشیه رانده شده‌اند و به این عرصه کم‌توجهی می‌شود.
در بخشی دیگر سعید باباوند، طراح گرافیک و منتقد هنری تصریح کرد: قانون شهرداری می‌گوید اگر یک شغل مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نکند یا موازین بهداشتی را زیر پا نگذارد، اشکالی در تأسیس آن نیست. ما می‌گوییم کمک شما را هم نمی‌خواهیم، اذیت‌مان نکنید.
وی ادامه داد: ما قائل به حذف نظارت نیستیم. مگر می‌شود اقتصاد و بخشی از فرهنگ را بدون نظارت رها کرد؟ این در حالی است که اخیراً کارگردان سینما و بازیگر تئاتر که تا پیش از این درگیر تأسیس کافه بودند، به گالری‌داری روی آورده‌اند و در نمایشگاه‌های خارجی هم حضور پیدا می‌کنند. اما آیا برای تأیید صلاحیت این افراد از انجمن نگارخانه‌داران سؤال شده است؟! فعالیت آن‌ها تعطیل نمی‌شود، چون پول دارند و در محیط تجاری فعالیت می‌کنند.
باباوند به افزایش فعالیت‌های غیراصیل در حوزه هنر اشاره کرد و افزود: نمونه این را می‌توان در نمایشگاه تهمینه میلانی دید، یعنی جنس اصل از دور خارج شد تا جنس قلابی فروخته شود. اگر تجاری‌سازی گالری‌ها و ساخت بدیل‌ها ادامه پیدا کند، یک دهه بعد با صد‌ها میلانی روبه‌رو خواهیم بود.
وی افزود: در سال‌های اخیر کاغذ مطبوعات آن‌قدر گران شد که مطبوعات مستقل خود به خود تعطیل شدند، این موضوع دامن گالری‌ها را هم خواهد گرفت، یعنی الزام به فعالیت گالری‌ها در محیط‌های تجاری آن‌قدر هزینه‌بر خواهد شد که خود به خود به سمت تعطیلی پیش بروند.
آریا اقبال مدیر گالری «آریا» هم در این نشست گفت: علاوه بر شهرداری، گالری‌دار‌ها با اداره دارایی نیز مشکلات زیادی دارند. جامعه هنری و گالری‌دار‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند، اما اداره دارایی مدام به ما مراجعه می‌کند و ما باید مرتب ثابت کنیم که کارمان مشمول مالیات نیست!
وی افزود: امروز که نزدیک ۲۰۰ گالری در تهران وجود دارد، نه تنها مشکلات ما حل نشده است که متأسفانه شاهد عقبگرد هستیم. ۲۲سال برای تاسیس اتحادیه گالری‌دار‌ها تلاش کردیم و در نهایت هفت ماه پیش انجمن گالری‌دار‌ها را تاسیس کردیم و توانستیم اداره دارایی را قانع کنیم که شعبه‌ای مختص هنرمندان داشته باشد. مزینانی موسس گالری «آ» هم در این نشست اظهار داشت: گالری‌دار‌ها از چند جهت مظلوم واقع شده‌اند، هرچند حتماً نواقصی هم در کار ما وجود دارد، ضمن اینکه مسئله فقط گالری‌ها نیستند، آتلیه‌های هنرمندان جوان هم به چنین مشکلاتی مبتلاست. هنرمندان ما باید بتوانند در آرامش فعالیت کنند و با این شرایط اقتصادی چطور چنین چیزی ممکن است؟
وی تأکید کرد: اینکه گردش مالی گالری‌ها را با حراج تهران یکی بدانند، ظالمانه است، حتی اگر فعالیت گالری‌ها را تجاری بدانند، فعالیت هنرمندان جوان در آتلیه‌شان را چگونه می‌توان تجاری دانست؟
نشست «نیوجرسی» برای ارائه راهکار‌هایی اصولی در استفاده از مکان‌های مسکونی برای ادامه فعالیت‌های هنری با حضور الهه جواهری رئیس انجمن نگارخانه‌داران، آریا اقبال مدیر گالری «آریا»، آسیه مزینانی موسس گالری «آ» و سعید باباوند، طراح گرافیک و منتقد هنری در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. «نیوجرسی» اشاره به بلوک‌های بزرگ سیمانی دارد که شهرداری مقابل اماکن پلمب‌شده قرار می‌دهد